PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co si s nimi jen počít? Čtyři Švédové jako polena sdruženi pod ostnatým logem VOMITORY se opět zavřeli do studia a vyrukovali s již osmým řadovým záznamem. Zoufale hledám v tučném slovníku cizích slov nějaký ten neotřepaný výraz, abych se zmohl na byť jen trochu originální charakteristiku tohoto veledíla. Všechno marné. S rezignovaným výrazem ve tváři vracím zmíněný výtisk zpět na poličku a odevzdaně konstatuji, že VOMITORY znovu natočili pro sebe více než typickou desku. Ostatně, jak jinak.
Hned na úvod přiznávám, že pro VOMITORY mám stejnou slabost jako pro sváteční koláčky od maminky. Léta letoucí se pečou na stále stejném pekáči, v útrobách stejné trouby a dle receptu, jenž za poslední roky nedoznal byť jen kosmetických změn. Velmi podobné je to i s deskami pánů z Karlstadtu. Již od dob památného manifestu „Raped In Their Own Blood“ (1996) rezonuje jejich old school death metalová symfonie ve stále stejných tóninách. Mně osobně však nulový progres ve skladatelské filosofii seveřanů ani trochu nevadí, ba právě naopak, na každou novou nahrávku se štítkem VOMITORY se těším jako malé dítě, a to zcela bez ohledu na to, že již předem moc dobře vím, jak asi bude znít.
„Opus Mortis VIII“ částečně navazuje na „Terrorize Brutalize Sodomize“, neboť je v kontextu tvorby VOMITORY záznamem poměrně experimentálním (tady prosím dosadit pořádné uvozovky, neb mluvíme o maximálně konzervativní kapele). Švédové tentokráte vsadili na poněkud rozvážnější notu, citelně uvolnili svůj pověstný buldočí stisk plynového pedálu a jali se při skládání trochu komplexněji přemýšlet. Ukázkovým důkazem je hned druhá skladba „Bloodstained“, kde na ploše pouhých tří minutek VOMITORY učebnicově zapracují s tempy, v pravý čas zabrnkají na melodickou strunu a nadto ještě stihnou vytasit z kapsy jedno velké překvapení – krátký „uskřípnutý“ riff, který bych hledal spíše ve zpěvníku techničtěji zaměřených kapel. Nutno podotknout, že v tracklistu „Opus Mortis VIII“ není „Bloodstained“ ani zdaleka jedinou takto barevnou a proměnlivou skladbou.
Nová deska VOMITORY je více než kdy předtím sbírkou kompozic, které mají jasně čitelnou a do detailu promyšlenou strukturu (opět prosím na scénu naše uvozovky). Pro některé z vás to možná bude překvapením z kategorie těch méně příjemných, vždyť kapela vždy proslulá svojí neurvalostí a nespoutanou živelností najednou působí více přístupným, otevřenějším dojmem. Ano, nové album bezesporu je krokem do klidnějších vod, nicméně v žádném případě nijak nedevalvuje tradiční hodnoty VOMITORY. A proto i já, oddaný příznivec obhroublé karlstadtské ikony, znovu disponuji blaženým výrazem a zatímco ke mně Erik Rundqvist sympaticky promlouvá svým vepřovým jazykem dávám za:
VOMITORY. Tentokráte méně agresivní, leč o to více hloubající.
7,5 / 10
Erik Rundqvist
- zpěv, baskytara
Urban Gustafsson
- kytara
Peter Östlund
- kytara
Tobias Gustafsson
- bicí
1. Regorge In The Morgue
2. Bloodstained
3. They Will Burn
4. The Dead Awaken
5. Hate In A Time Of War
6. Torturous Ingenious
7. Forever Damned
8. Shrouded In Darkness
9. Combat Psychosis
10. Requiem For The Fallen
All Heads Are Gonna Roll (2023)
Opus Mortis VIII (2011)
Carnage Euphoria (2009)
Terrorize Brutalize Sodomize (2007)
Primal Massacre (2004)
Blood Rapture (2002)
Revelation Nausea (2000)
Redemption (1999)
Raped In Their Own Blood (1996)
Through Sepulchral Shadows (demo) (1994)
Moribund (single) (1993)
Promo 93 (demo) (1993)
Vomitory (demo) (1992)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 36:24
Produkce: Rikard Löfgren
Studio: Leon Music Studios (Karlstadt, Sweden)
Coverart: Lukasz Jaszak
Slušné, ale to tak asi všetko.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.